Is verkopen niet echt jouw ding? Je bent niet de enige. Veel schoonheidsspecialisten hebben er een hekel aan. Omdat ze het vervelend vinden om de klant meer geld te vragen, omdat ze niet weten wat ze moeten zeggen of vinden dat ze zich opdringen. Toch is dat ongemakkelijke gevoel niet nodig. Sterker nog; als je het verkoopgesprek niet voert, loop je het risico dat je je geloofwaardigheid ondermijnt...

Zo kwamen we een tijdje geleden de volgende klantreview op internet tegen:
"Fantastische gezichtsbehandeling gehad. Mijn huid had daarna een prachtige glow! Ik kende het merk nog niet, maar de producten zetten mijn huid echt aan het werk. Had dan ook graag de mogelijkheid gehad om die glow vast te houden en advies gekregen welke producten ik nodig had gehad voor thuis. In plaats daarvan voor de behandeling betaald en naar huis gegaan; zonder producten, want niemand vroeg of ik ook thuis aan mijn huid wilde werken. Jammer, gemiste kans!".

KLANTEN VERDIENEN JOUW ADVIES
Herinner jezelf er daarom regelmatig aan dat klanten jouw advies graag horen en dat je ze ermee kunt helpen. Hier zijn een aantal tips die je helpen een gesprek op te starten over het gebruik van producten voor thuis:

  • Leg niet alleen uit wat je tijdens de behandeling doet, maar vertel de klant ook waarom je het doet.
  • Zeg regelmatig "Thuis kun je..." om klanten te helpen zich voor te stellen hoe en wanneer ze producten thuis kunnen gebruiken.
  • Vraag naar de huidverzorgingsroutine van de klant en voer er een gesprek over.
  • Vertel over andere klanten die dezelfde producten met succes gebruiken.

TEAMWORK
Maak de klant duidelijk dat wat hij/zij thuis doet net zo belangrijk is als wat jij in de salon doet. Vergeet niet dat de verzorging thuis voor minstens van het uiteindelijke resultaat zorgt (als het niet meer is!); en de behandelingen in de salon voor de andere 50%. Een of twee keer per jaar trouw naar de tandarts en mondhygienist staat immers ook niet garant voor een gezond en sterk gebit; als je de boel thuis niet goed onderhoudt krijg je ook problemen.

Je moet dus goed samenwerken met de klant als je 100% wil behalen. Zeker als de klant bij je komt voor huidverbetering of om een specifiek huidprobleem aan te pakken; dan wil hij of zij ook echt resultaat zien. Leg dus uit dat het resultaat een kwestie van teamwork is en daar voor het optimale resultaat een investering in producten bij hoort. Raad daarom producten aan die de behandelingen ondersteunen en vertel wat ze precies doen, zodat de klant ook snapt wat het gebruik ervan ze extra gaat opleveren. Voel je dus niet ongemakkelijk over het verkoopgesprek, maar zie het als onderdeel van je service en de dienst die je verleent!